Fra idé til produkt - erfaringer fra StartOff-reisen

Prosjektet “Enklere tilgang til informasjon (ETI)” var i full sving da Chat-GPT ble lansert. Plutselig åpnet det seg helt nye muligheter som ikke kunne ignoreres. Vi startet dermed et StartOff-prosjekt som kunne utforske bruken av kunstig intelligens.

Pil risset inn i betong

Da Chat-GPT ble lansert høsten 2022 ble det starten på en veldig rask utvikling innen generativ kunstig intelligens. Det var en utløsende faktor for ETI, og våren 2023 satte vi i gang StartOff-prosjektet.

Hvordan var prosessen?

Fra slutten av mai brukte vi mye tid på å definere våre behov og avgrense prosjektet. Avgrensningen var sentralt for å kunne utvikle en løsning med verdi innen 15 uker. I prosessen samarbeidet vi tett med medlemmer fra DFØ, LUP og Digdir.

Arbeidet resulterte i et behovsdokument og en utfordringsvideo som dannet grunnlaget for konkurransen som ble lyst ut midt i juni 2023. Behovene ble presentert uten å begrense løsningene, samtidig som vi formidlet viktige rammebetingelser til leverandørene.

Etter utlysningen hadde selskapene fire uker til å utarbeide sine idéskisser. Av de totalt 21 idéskissene vi mottok, valgte vi 6 leverandører for intervju, hvor 3 gikk videre til neste fase. Disse fikk tre uker til å videreutvikle sine idéskisser, og vi hadde jevnlige møter for å avklare spørsmål og utfylle behovsbeskrivelsen ved behov.

Til slutt valgte vi leverandøren Append Consulting. De fikk 15 uker til å utvikle en Minimum Viable Product (MVP) i samarbeid med oss, og presenterte denne på en åpen demodag i mars.

Hva har vi lært?

Vi oppdaget at kunstig intelligens (KI) effektivt kunne strukturere og kategorisere informasjon fra åpne nettsider, og presentere et tilpasset svar til brukerne basert på denne informasjonen. Append demonstrerte en løsning som kunne generere slike svar, og samtidig vise til hvor informasjonen er hentet fra, uten behov for manuell opplæring eller omfattende tagging fra innholdsprodusenter.

Vi så også at det var mulig å kombinere ulike kilder for å gi helhetlige svar til brukerne. Denne fleksible tilnærmingen gjorde at vi kunne utforske bruk av KI på en ny måte, samtidig som vi hadde et "trygt" alternativ å falle tilbake på dersom det ikke fungerte.

Vi kunne tenke nytt om det overordnede konseptet. Med en enkel tilgang til å integrere nye kilder og levere helhetlige svar på et mangfold av temaer, kunne vi også utforske muligheter for at dette verktøyet kunne dekke andre livshendelser og områder.

- Hadde vi ikke brukt StartOff-metodikken eller en annen løsning der vi raskt fikk innovasjon og nye krefter, så hadde vi ikke klart å omstille prosjektet fort nok. Vi kunne endt opp en løsning som ikke hang med på teknologien. Så for dette prosjektet har det vært veldig viktig for at vi kommer til en løsning som faktisk har en fremtid. Men ikke minst som kommer til å treffe brukerne bedre enn det vi ellers ville ha gjort, sier Øystein Nilsen, avdelingsdirektør i Utdanningsdirektoratet, og medlem av styringsrådet til ASB.

Illustrasjon av StartOff-prosessen.

Hva har vi fått ut av prosjektet?

• Vi har løst vår største utfordring. Nemlig å samle innhold fra mange kilder slik at målgruppen kan få enklere tilgang til informasjon.

• Gjennom samarbeidet fikk vi testet ut en idé vi hadde, med lav risiko. Hadde det vist seg at KI ikke var egnet til å løse behovet vårt, hadde vi fått avklart dette uten å bruke mye tid og ressurser på det.

• Det var en rask måte å skape en minimumsløsning på, som blir sentral i vår første versjon av ETI.

• Gjennom StartOff har vi ikke bare utforsket en konkret løsning på et behov, men også bidratt til utviklingen av en mer generisk løsning som kan brukes på mange flere områder.

• Det har vært spennende å utforske hvordan privat og offentlig samarbeid kan bidra til leverandørutvikling hos en nyoppstartet bedrift.

• Å samarbeide med et selskap som ikke hadde kjennskap til sektoren fra før, førte kanskje til at vi så bort fra en del "tradisjonelle" utfordringer . Append kom inn med en uredd tilnærming, og med en tanke om at det alle meste løser seg. Kanskje har det resultert i at vi har også har utfordret oss selv mer?

Hva har vært utfordrende underveis?

• Metodikken og arbeidsmåten vi har benyttet, har stilt store krav til oss som kunde når det gjelder å eie behovet og bidra med domenekompetanse. Man må være tett koblet på leverandøren for å avklare fortløpende og fortelle mest mulig om behovene.

• Leverandøren besitter en kompetanse og skal finne gode løsninger, men for å få et godt produkt må leverandør og virksomhet samarbeide tett. Selv om metodikken sørger for å inn eksterne ressurser med eksternt blikk for å utforske, så trenger man også å stille med ressurser og forankring selv.

• En annen utfordring har vært å finne balansen mellom å utvikle en løsning som møter våre spesifikke behov, samtidig som den skal være i tråd med Append sin målsetning om å skape en generell løsning som kan være relevant for andre aktører med ulike målgrupper og informasjonsbehov.

Prosjektet utmerket seg på to måter

- Dette prosjektet utmerket seg på to måter. For det første hadde det et veldig komplekst bakteppe. Aldri før hadde vi hatt så mange oppdragsgivere som eide en problemstilling i fellesskap. Det ble likevel løst på en meget god måte, og prosjektgruppen til Helsedirektoratet og Norsk Helsenett fikk arbeidsro og mandat. For det andre så er dette første StartOff-prosjektet som har utforsket bruk av kunstig intelligens ut mot en brukergruppe. Dette er modig og viser at selv små prosjekter kan utforske potensialet for effektiv bruk av teknologi i helsesektoren, sier Magne Hareide, seniorrådgiver ved DFØ (Direktoratet for forvaltning og økonomistyring).

- Vi gleder oss til løsningen for foresatte og familier til barn med komplekse behov lanseres, avslutter Hareide.

Lærerikt å jobbe med offentlig sektor

Enklere tilgang til informasjon er det første prosjektet Append har jobbet med innen offentlig sektor. De har i likhet med de andre lært mye gjennom prosessen.

- Vi har lært mye om hvordan kompetanse fra mange statlige og private aktører kan kombineres for å dekke alle baser på kompliserte prosjekter. Vi har lært å effektivt kombinere domenekunnskap sammen med teknologikunnskap for å lage gode tjenester som faktisk løser de underliggende problemene. Og til slutt er det ingen hemmelighet at vi i prosjektet har jobbet med flere rykende ferske teknologier, som vi derfor måtte utforske og lære underveis, forteller Daniel Schiøtz, daglig leder i Append.

Tenk problem før teknologi

Append har flere tips til andre aktører som ønsker å benytte seg av kunstig intelligens (KI).

- Det viktigste når man anvender KI er å tenke på problemet først, ikke teknologien. I dialog med kunder starter vi alltid med å diskutere hva som skal løses eller oppnås, og deretter hvilken teknologi som kan brukes. Det er derfor viktig å få domenekunnskap og sluttbrukere på banen tidligst mulig for å sørge for at teknologien anvendes på en effektiv måte, forteller han.

Følg med på utviklingen

- Når man har en aktiv RAG-tjeneste kan det være svært nyttig å følge med på utviklingene innen teknologiene. Det kommer stadig nye språkmodeller og embedding-modeller med nye og forskjellige fortrinn, med både åpen og lukket kildekode. Hvis man er oppdatert på teknologien kan man stadig forbedre kvaliteten og senke kostnadene til tjenesten, med relativt lite merarbeid, sier Schiøtz.

Forrige
Forrige

Hva skjer i Systemdemonstrator?

Neste
Neste

Stimulab-deltakere samlet til kick-off