Brukertjenestesystem - illustrasjon

Om livshendelsen

Bakgrunn og mandat

Alvorlig sykt barn er en av de syv prioriterte livshendelsene i digitaliseringsstrategien for offentlig sektor – En digital offentlig sektor. Strategien beskriver en klar ambisjon om at offentlige tjenester skal oppleves sammenhengende og helhetlige av brukerne, uavhengig hvilke offentlige virksomheter som tilbyr dem. Du kan lese mer om sammenhengende tjenester og de syv livshendelsene her.

Det er Helse- og omsorgsdepartementet som har fått i oppdrag å koordinere arbeidet med livshendelsen Alvorlig sykt barn. Begrepet «alvorlig sykt barn» er utvidet til å omhandle barn og unge med sammensatte behov. Med det mener vi barn og unge med behov for sammenhengende og koordinerte tjenester (mer enn en tjeneste) på tvers av ulike sektorer i det offentlige.

Overordnet mål er å gi barn og unge med sammensatte behov og deres foresatte, et sømløst persontilpasset og forutsigbart tilbud.

Arbeidet med å utforske, teste og forankre gode løsningene krever samarbeid og bidrag fra flere virksomheter på tvers av forvaltningsnivåer og sektorer. Derfor har livshendelsen flere samarbeidspartere og bidragsytere som skal jobbe sammen mot et felles og ambisiøst mål.

Involvering av brukere er helt nødvendig dersom vi skal lykkes med å finne relevante og gode løsninger på utfordringene. Vi involverer derfor brukerne i alt vi gjør.