Brukertjenestesystem - illustrasjon

Om livshendelsen

Bakgrunn og mandat

Alvorlig sykt barn er en av de syv prioriterte livshendelsene som ble etablert i den første digitaliseringsstrategien for offentlig sektor – Én digital offentlig sektor (2019 - 2025). Alvorlig sykt barn ble videreført i den nye strategien Fremtidens digitale Norge (2025 - 2030).

Strategien har en klar ambisjon om at offentlige tjenester skal oppleves sammenhengende og helhetlige av brukerne, uavhengig hvilke offentlige virksomheter som leverer dem. Du kan lese mer om sammenhengende tjenester og de syv livshendelsene her.

Det er Helse- og omsorgsdepartementet som har det overordnede ansvaret for livshendelsen Alvorlig sykt barn, mens Helsedirektoratet har det operative ansvaret. Begrepet «alvorlig sykt barn» er utvidet til å omhandle barn og unge med sammensatte behov. Med det mener vi barn og unge med behov for sammenhengende og koordinerte tjenester (mer enn en tjeneste) på tvers av ulike sektorer i det offentlige.

Overordnet mål er å gi barn og unge med sammensatte behov og deres foresatte, et sømløst persontilpasset og forutsigbart tilbud.

Arbeidet med å utforske, teste og forankre gode løsninger krever samarbeid og bidrag fra flere virksomheter på tvers av forvaltningsnivåer og sektorer. Derfor har livshendelsen flere samarbeidspartnere og bidragsytere som skal jobbe sammen mot et felles og ambisiøst mål.

Involvering av brukere er helt nødvendig dersom vi skal lykkes med å finne relevante og gode løsninger på utfordringene. Vi involverer derfor brukerne i alt vi gjør.