Svarveien blir stadig bedre

Det jobbes kontinuerlig med å videreutvikle Svarveien, og vi ser den stadig blir bedre. Nylig produksjonssatte vi 67 konkrete forbedringer. Selv om kvaliteten fortsatt varierer, ser vi at svarene begynner å bli mer presise, mer relevante og enklere å forstå.

For å etablere Svarveien som en tjeneste til innbyggerne er en ting helt sikkert: kvaliteten må være høy, både faglig og teknisk. For å få det til tester vi løsningen systematisk og på flere måter, og i tett samarbeid med familier og fagpersoner. På den måten sikrer vi at løsningen virkelig treffer behovene hos dem den er laget for. En av aktivitetene er en lengre utprøving i Sarpsborg kommune, som startet i juni 2025.

De viktigste oppdateringene

Teamet har den siste tiden gjort en rekke forbedringer som skal gi mer presise svar, og en bedre brukeropplevelse. Blant oppdateringene er grundigere analyser av spørsmål, bedre oversikt over kilder, mer lesbar formatering og forbedret håndtering av medisinske spørsmål. Brukeropplevelsen styrkes også med mulighet for å slette samtaler, automatisk scrolling på oppfølgingsspørsmål, løpende tekst under spørring, oppdatert cookiebanner og designjusteringer på mobil. Løsningen er nå bedre tilpasset smale skjermer, innlogging er stabilisert, vi har rettet på tilbakemeldingsfunksjonen og fått sikrere kontekst i spørringer. I tillegg er en rekke feil rettet.

Mye skal testes

Familier i Sarpsborg, som har barn og unge med funksjonsvariasjoner og behov for koordinert oppfølging, vil fortsette å teste løsningen fremover. Det samme vil kommunens barnekoordinatorer og andre relevante tjenesteytere. I tillegg til en løpende utprøving der folk bruker løsningen over tid og gir fortløpende tilbakemeldinger, gjør vi målrettede og korte testrunder. Her stiller blant annet fagpersoner spørsmål innen sitt fagfelt, og vurderer både kvaliteten på enkeltsvar og helheten. Svarveien evalueres også med et teknisk rammeverk, kalt RAGAS, som blant annet måler relevans, presisjon og kildebruk. Samtidig jobber KI-teamet hos Norsk helsenett aktivt med å teste og justere systemet fortløpende. Dette for å sikre teknisk stabilitet, god svarkvalitet og brukeropplevelse. Videre supplerer vi jevnlig med andre innsiktsaktiviteter som testbesøk hos institusjoner og samtaler med foreldre.

Gradvis og behovsbasert utvidelse

Erfaringen fra disse aktivitetene danner grunnlaget for en gradvis og behovsbasert utvidelse til flere kommuner og tjenestemiljøer. Når løsningen blir enda mer robust så ønsker vi at flere aktører skal få teste løsningen. Tidspunktet for en slik utvidelse er foreløpig ikke fastsatt, men målet er klart: Svarveien skal være trygg, enkel og nyttig for målgruppen. Det krever mer enn teknologi, det krever at vi involverer, lytter, lærer og forbedrer hele veien.

Neste
Neste

Masteroppgave med Alvorlig sykt barn som inspirasjon