Tverretatlig om digitale assistenter og KI

Onsdag 8. mai var nøkkelpersoner fra statlig sektor samlet til workshop for å se hvordan samarbeidet med digitale assistenter og kunstig intelligens (KI) kan styrkes.

Det er mange utfordringer knyttet til bruk av kunstig intelligens i offentlig sektor, men overraskende mange er i gang med å teste teknologien med ulike former for brukerrettede, digitale assistenter. Helsedirektoratet (Hdir), NAV og Skatteetaten tok initiativ, sammen med Digitaliseringsdirektoratet (Digdir) til å samle ulike miljø som har kommet i gang med denne type anvendelse av KI.

Viktige mål med seansen

Vi hadde satt av en halv dag til dette første møtet, og gitt tiden var det begrenset hvor mye vi kunne drøfte. Overordnet mål var derfor å komme i gang med et arbeid som kan bidra til å skape en felles forståelse og løse kritiske utfordringer gjennom tverretatlig samhandling.

Det vi anså som viktig i denne første runden var blant annet:

  • Skape felles grunnlag for forståelse av utfordringer og muligheter ved bruk av KI i innbyggertjenester og digitale assistenter

  • Forstå og lære av hverandres praktiske løsninger

  • Identifisere potensielle samarbeid og synergier

Spennende presentasjoner

For å få en felles forståelse av hva de enkelte etater jobber med startet vi med presentasjoner av de pågående initiativene. Her viste Digdir blant annet DigiGovLab, et arbeid som går fra 2024 til 2026. NAV viste frem konseptet Min Vei som skal gjøre det enklere for brukerne å finne tjenester og ytelser som er relevant for dem.

Brønnøysundregistrene viste hvordan de utforsker kunstig intelligens for å tilgjengeliggjøre informasjon om bærekraft til norske virksomheter (relatert til livshendelsen Starte og drive bedrift). Helsedirektoratet viste frem Enklere tilgang til informasjon, som bruker kunstig intelligens for å samle og tilgjengegliggjøre relevant informasjon fra en rekke offentlige virksomheter.

Oppsummering

Resten av dagen ble brukt til gruppearbeid, og en oppsummering viser at følgende områder er noe som er ønskelig å jobbe videre med: kompetanseutvikling innen KI, etablering av juridiske og etiske standarder, tverrsektorielt teknologisamarbeid, samarbeid og finansiering, datadeling og sikkerhet samt ledelse og strategisk styring.

Det ble gjort mye godt arbeid på kort tid, og dersom du ønsker flere detaljer så kan du utforske dette webområdet.

Forrige
Forrige

Arendalsuka - demo av nytt KI-verktøy (ETI)

Neste
Neste

ETI deltar i regulatorisk sandkasse