Alvorlig sykt barn søker om 57 millioner kroner

Livshendelse Alvorlig sykt barn har søkt om 57 millioner kroner til Medfinansieringsordningen for prosjektet «Enklere tilgang til informasjon».

I 2019 ble det gjennomført en kunnskapsbasert behovskartlegging som peker på en rekke utfordringer som barn og unge med sammensatte behov og deres familier står i - deriblant behovet for lett tilgjengelig informasjon.

Jungel av informasjon

Supplerende innsiktsarbeid ble gjennomført i 2021 i StimuLab-prosjektet for livshendelsen. Her ble behovet for lett tilgjengelig informasjon om alt fra sykdom, tilstand, tjenester, rettigheter og mulige hjelpetiltak bekreftet. Det er i dag vanskelig å finne frem, det er mange steder å lete etter informasjon, og det er usikkerhet knyttet til hva som er riktig informasjon. 

- Gjennom innsiktsarbeidet hørte vi fra unge og pårørende at informasjonen de finner er tilfeldig og av varierende kvalitet. Informasjonen kommer for mange ulike kanaler, det gjelder både innen statlig, fylkeskommunal og kommunal sektor. Det er en jungel av informasjon, og når den er både isolert og lite samkjørt så blir det vanskelig. Dette understøttes også i rapporten fra Riksrevisjonen, sier Line Borgvin Hansen, prosjektleder for Livshendelsen Alvorlig sykt barn.

Enklere informasjon

Gjennom alt innsiktsarbeidet som er gjort så ser vi at det er viktig å ta tak i utfordringene knyttet til informasjon. Våre funn bekrefter behovet for tilgang til lett tilgjengelig informasjon om sykdom, tilstand, tjenester, rettigheter og mulige hjelpetiltak. Det er vanskelig å finne frem, mange steder å lete etter informasjon, og usikkerhet knyttet til hva som er riktig informasjon.  Dette er også noe Riksrevisjonen peker på i sin rapport, så det er viktig å ta tak i dette for at brukerne skal kunne få sammenhengende tjenester.

Ønskede endringer

Dette er også grunnen til at livshendelsen har søkt midler for å kunne bidra til følgende endringer:

• Målgruppene får enkel tilgang til informasjon om tjenester, hjelpetilbud, behandling, diagnoser, tilstander og rettigheter uavhengig av hvilken sektor, virksomhet som skal gi tilbudet/tjenesten.

• Primær-målgruppen får bedre oversikt over hvilke tilbud de kan ha rett på. 

• Primær-målgruppen får bedre informasjon og enklere tilgang på søknadsskjemaer.  

• Enklere for målgruppen å medvirke i egen situasjon da de har mer kunnskap om rettigheter og muligheter.  

• Tjenesteytere kan gi bedre støtte og veiledning da de har bedre tilgang på informasjon om tjenester, hjelpetilbud, behandling, diagnoser, tilstander og rettigheter. 

Fire ulike konsepter

Vi har beskrevet fire ulike konseptvalg. Konsept A er «fragmentert informasjon», og er null-alternativet (med andre ord dagens situasjon). Konsept B er «Én felles informasjonskanal». I dette tilfellet blir informasjonen produsert og levert av en redaksjon i én informasjonskanal som er ansvarlig for innhold, relevans og kvalitet. Redaksjonen vil kopiere relevant informasjon fra svært mange ulike primære informasjonskanaler.

Konsept C, som vi foreslår i vår søknad, kalles «Informasjonsassistent». Informasjonsassistent vil tilbyr sammenstilling av åpen informasjon fra mange ulike primære informasjonskilder i offentlig sektor basert på søk. De primære informasjonskildene er ansvarlig for informasjonsinnhold og -kvalitet. Konsept D er «Digital assistent» tilbyr persontilpasset informasjon for en identifisert bruker fra mange ulike primære informasjonskilder i offentlig sektor.

Vi sendte søknaden for Medfinansieringsordningen før fristen gikk ut 29. mars, og to uker før ble søknaden også sendt til KS slik at hadde mulighet til å komme med innspill på vegne av kommunal sektor. Svar på søknaden kommer i mai måned.

Forrige
Forrige

Årsmøte med undersøkelser på agendaen

Neste
Neste

Sluttrapport StimuLab 2021