Foreldre testet ny KI-løsning hos Frambu

Prosjekt Enklere tilgang til informasjon (ETI) har stort fokus på brukertesting for å sikre at løsningene vi utvikler faktisk møter brukernes behov. Den 3. april hadde vi gleden av å besøke Frambu kompetansesenter for sjeldne diagnoser. Her fikk vi både snakke med flere medarbeidere på senteret og foreldre som var på kurs denne uken.

Frambu er en del av nasjonalt senter for sjeldne diagnoser, som gir informasjon, kurs og rådgivning til personer med sjeldne diagnoser, deres familier og fagpersoner. Senteret bidrar også til forskning og utvikling på området sjeldne diagnoser, og er en viktig aktør for å fremme bedre livskvalitet for målgruppen.

Under besøket fikk foreldre og medarbeidere teste vår nye KI-løsning, Svarveien, som skal gjøre det enklere å finne relevant informasjon på tvers av sektorer. De fikk også en første titt på det nye designet vi har utviklet for løsningen. Gjennom dagen fikk vi opp flere nye spørsmål og svært verdifulle tilbakemeldinger.

Foreldre trakk spesielt frem at:

• Løsningen kan gjøre det lettere å finne korrekt informasjon raskt, uten å måtte navigere i mange ulike nettsteder.

• Det nye designet fremsto som oversiktlig, brukervennlig og tilpasset en stressende hverdag.

• Det er viktig at informasjonen som presenteres er konkret, oppdatert og lett å forstå.

Medarbeidere trakk spesielt frem:

• Behovet for og viktigheten av informasjon rundt sjeldne diagnoser.

• Forventningsavklaring rundt kommunikasjon av tjenester og rettigheter.

• Det er svært viktig at informasjon er kvalitetssikret.

• Ønske om lokalt tilpasset informasjon.

Vi tar med oss alle innspillene videre i arbeidet med å forbedre Svarveien. Tett dialog med brukerne er avgjørende for å sikre at vi utvikler tjenester som faktisk hjelper i krevende livssituasjoner.

Neste
Neste

Første møter gjennomført med Sparrings- og forankringsgruppen