Testing av ETI

Når et barn blir alvorlig sykt befinner foreldrene seg ofte i en vanskelig og sårbar situasjon. En av de første utfordringene de møter er en jungel av informasjon som kan være vanskelig å navigere i. I tillegg kan byråkratiske prosesser føles tidkrevende og komplekse når de allerede er i en belastet situasjon.

ETI-løsningen testes for tiden.

Løsningen som har arbeidsnavnet Livsveiviseren, er bygget på kunstig intelligens (KI), som gjør det mulig å finne relevant informasjon på en enkel og strukturert måte. Livsveiviseren samler informasjon fra flere sektorer, det vil si kommunale og statlige nettsider, og presenterer det på en måte som gjør at familiene slipper å lete gjennom mange ulike nettsteder og tjenester. Målet er å bidra til at familiene kan spare dyrebar tid i en allerede hektisk og uforutsigbar hverdag.

Forbedring av løsningen

Per nå har vi to funksjoner i løsningen. 1) En oversikt der bruker kan finne oppsummert informasjon om ulike temaer. 2) En chatbot-funksjon som besvares ved hjelp av kunstig intelligens. Vi har testet ETI tidligere, men i denne runden spiller testbrukere en enda viktigere rolle. Ved å bruke løsningen og gi oss tilbakemeldinger på innholdet og brukeropplevelsen, så hjelper de nemlig prosjektet med å identifisere hva som fungerer, og hvordan vi kan gjøre løsningen enda bedre.

Illustrasjonsfoto: Comte Bureau

Jo mer vi tester ut KI-modellen ut på ekte folk og ekte spørsmål, desto bedre svar kan den gi.
— Lene Eriksen Abrahamsen, Helsedirektoratet

Foreldrene som deltar har ulik bakgrunn. Noen har lang erfaring med situasjonen, mens andre er nye; noen har flere barn og andre har ett barn. Familiene bor også i forskjellige deler i landet. På den måten får vi også undersøkt om det er forskjeller i hvordan ulike grupper benytter løsningen.

Tredelt testing

Vi har lagt opp til en tredelt testing; oppstartssamtale, fritesting og til sist en oppsummerende samtale.

1. Oppstartsamtale

Ved oppstartssamtalen får testdeltakerene presentert formålet med testen, de blir vist hvordan løsningen kan brukes og hvordan de kan gi tilbakemeldinger. Ikke minst sikrer vi at alle praktiske detaljer (som innlogging, samtykke og teknisk support) er på plass for å få en god testperiode.

2. Fritesting

Over to uker får deretter testdeltakerne anledning til å sjekke ut løsningen på egen hånd. De kan bruke løsningen så mye de vil og når de vil. De kan ta utgangspunkt i egne problemstillinger og stille spørsmål de selv har, eller stille spørsmål de tror andre foresatte kan ha. Kandidatene gir tilbakemelding direkte i løsningen, og på den måten kan vi følge med på hva som fungerer og hva som bør forbedres. Underveis ber vi også kandidatene gå enda mer nøye til verks, på minst et svar fra chatboten "Liv" og en artikkel fra artikkelsamlingen. Slik får vi verdifull innsikt i hva som utgjør et godt svar.

3. Oppsummerende samtale

Avslutningsvis har vi en oppsummerende samtale, hvor vi går mer i dybden og diskuterer testkandidatens erfaringer og vurderinger av løsningen. Alle innspill er nyttige for oss, og vil hjelpe prosjektet videre i utviklingen.

Tusen takk til kandidatene som har stilt opp på denne testen! Vi kommer til å dele resultatene på websidene så fort dette er klart. Vi kommer til å fortsette å teste med foresatte og fagpersoner, så hvis du er interessert i å være med på å teste ut Livsveiviseren kan du gjerne ta kontakt med oss. Neste runde med test blir med barnekoordinatorer fra Flekkefjord, Sarpsborg, Kristiansand og Nannestad kommune!

Mer info og demo av løsningen

Neste
Neste

D-box samler innsikt fra KI-prosjekter