Første versjon av ETI klar for omfattende testing

Prosjektet Enklere tilgang til informasjon (ETI) har det siste året jobbet intensivt med å utvikle en teknisk løsning som demonstrerer konseptet. Nå er den første versjonen klar i testmiljøet til Norsk helsenett (NHN), og etter sommeren starter en omfattende testperiode samt videre utvikling av løsningen.

- Vi har jobbet med teknisk utvikling siden i fjor høst, og har nådd en viktig milepæl. Vi endret konseptet til et KI-basert system i vinter, og det er fantastisk å se at vi har kommet så langt selv om vi gjorde denne helomvendingen, sier Tuva Føleide Knutsen, prosjektleder i livshendelsen Alvorlig sykt barn.

ETI er satt opp i Norsk helsenetts tekniske miljø, og det er også her løsningen videreutvikles. Vi bygger nå videre på den opprinnelige løsningen som Append utviklet.

Skjermbilde av "Livsveiviseren", første versjon av ETI, som er basert på kunstig intelligens.

Bildetekst: Her er et skjermbilde fra første versjon av ETI som er basert på kunstig intelligens. Konseptet, som er kalt Livsveiviseren, skal gjennom omfattende testing etter sommeren.

Teknisk testing på høyt nivå

Det er Norsk helsenett som er ansvarlig for den tekniske leveransen, og de jobber for tiden iterativt med utvikling og testing av løsningen.

- Akkurat nå har vi spesielt fokus på å teste at KI-modellen gir svar og generer artikler i henhold til de kvalitetskriteriene vi har satt. Det vil si at informasjon som hentes inn fra de autorative kildene vises på en korrekt, troverdig og forståelig måte. Dette gjør vi ved å manuelt kvalitetssikre 150 øvingsspørsmål, som kan brukes videre i en mer automatisert kvalitetssikringsprosess der vi skal bruke RAGAS rammeverket, forteller Elin Synnøve Berger, funksjonell arkitekt for prosjektet fra Norsk helsenett.

- RAGAS rammeverket fungerer slik at det matematisk beregner hvor bra kvaliteten er på alle andre spørsmål ut fra de øvingsspørsmålene vi manuelt har testet. I tillegg jobbes det smidig med videreutvikling av grensesnittet til innbygger, og redaktøropplevelsen for redaktørene, fortsetter Berger.

Brukertesting

Når kvaliteten på innholdet er i henhold til kvalitetskriteriene som er satt, og det er nok innhold i løsningen, er neste steg å gjennomføre brukertesting med 5 til 10 personer i målgruppen. Ut fra dette vil løsningen justeres og klargjøres for en utvidet brukertest som skal gjennomføres i løpet av høsten.

- Denne testen vil gjennomføres med minimum 50 familier og 10 tjenesteytere. Testing vil foregå i et lukket miljø som bare testpersonene får tilgang til. Denne testingen har flere mål:

  1. Se hvordan innbygger liker og bruker løsningen

  2. Få mer læring til KI-modellen slik at den blir bedre og bedre før løsningen eventuelt skal ut til alle i målgruppen

Ut fra testing vet vi mye mer om hvordan løsningen treffer for målgruppene og kan ut fra det evaluere hva som blir veien videre, forteller Berger.

Hvordan fungerer den rent teknisk?

ETI er bygget i Norsk helsenett sitt tekniske miljø. Den består av en nettside for familier og tjenesteytere, et administrasjonsgrensesnitt og en "motor" som er basert på kunstig intelligens. I tillegg er tilgangsstyring og lignende basert på NHN sine eksisterende løsninger. I løsningen kan man sette opp hvilke nettsider man ønsker at den skal hente informasjon fra. Så trekkes data ut fra disse nettsidene, og informasjonen legges inn i en kunnskapsbase. Det er fra denne kunnskapsbasen hvor det hentes kilder som brukes for å generere artikler om ulike temaer (for eksempel avlastning) og til å svare på spørsmål fra brukerne.

Hva sier brukerne?

Selv om vi skal ha mer omfattende brukertesting fremover, så har vi allerede gjennomført flere tester på prototyper med foreldre til barn i målgruppen og med tjenesteytere som jobber med målgruppen. De har alle gitt positive tilbakemeldinger på løsningen så langt. Vi utforsker også ny funksjonalitet der brukerne kan fylle inn opplysninger om egen situasjon og få forslag til relevante artikler, oversikter og lignende basert på hvilken livssituasjon de står i. Det er særlig denne funksjonaliteten som brukerne etterspør, og dette vil prosjektet jobbe videre med fremover.

Hva skjer videre?

Vi jobber smidig og forbedrer løsningen kontinuerlig. I forbindelse med den utvidede brukertesten vi er i gang med å planlegge, har vi behov for hjelp fra både foreldre og tjenesteytere som kan tenke seg å teste løsningen i en tidlig fase. Vi vil legge ut mer informasjon om dette, men vet du allerede nå at du kunne tenke deg å være med å teste så ta gjerne kontakt med oss.🌷

Forrige
Forrige

Engasjerende debatt om KI-verktøy på Arendalsuka

Neste
Neste

Diamant 2 - veivalg og prioritering