Innholdsinnovasjon med kunstig intelligens
God og kvalitetssikret informasjon er en avgjørende del av løsningen vi lager i ETI. Ved å skifte retning har vi klart å løse innholdsarbeidet ved hjelp av kunstig intelligens (KI).
Helt fra starten av prosjektet har det foregått et stort kartleggingsarbeid av innhold som skal være med i løsningen til ETI (Enklere tilgang til informasjon). Arbeidet har inkludert å kartlegge relevante aktører, relevante temaer, hvilken type kvalitet innholdet som finnes der ute, hvilken kvalitet vi ønsker å ha på innholdet i løsningen og hvordan innholdet skal struktureres og presenteres på en best mulig måte.
Kartleggingen har vist at det finnes omtrent 13000 nettsider som har relevant informasjon for målgruppen, fordelt på omtrent 400 offentlige nettsteder og 200 temaer. Jungelen av informasjon som foreldrene forteller at de navigerer i til vanlig, ble veldig synlig i kartleggingen av innhold.
Utfordringer med innholdet i tidligere konsept
Det opprinnelige prosjektkonseptet handlet om å hente informasjon fra ulike nettsteder via API og sammenstille dette til artikler i vår løsning. For at de ulike nettstedene skulle tilgjengeliggjøre riktig informasjon til løsningen måtte vi vite akkurat hvilken informasjon som var relevant på de ulike nettstedene. Dette var et manuelt og svært tidkrevende arbeid. Vi måtte derfor velge ut et lite sett med aktører og temaer vi skulle starte med, før vi senere kunne utvide.
Det som fort ble synlig da vi kartla innhold, temaer og aktører var hvor stor variasjon det var på innholdet. Det var stor variasjon både på kvalitet, språk, stil og tone. Det var videre stor variasjon i hvilken målgruppe innholdet ble skrevet til. Dette var en stor utfordring, og vi innså at sammenstillingen av denne informasjon via API-er kunne resultere i et lappeteppe av ulike måter å formidle informasjon på. I tillegg så vi at det var en del informasjon som manglet, og at tilgjengeliggjøring av API-er ville kreve et stort teknisk arbeid for de ulike aktørene.
KI kom på banen
Ved hjelp av Startoff fikk vi muligheten til å teste ut KI høsten 2023 og vi så at teknologien løste noen av utfordringene vi hadde identifisert knyttet til innhold.
KI-løsningen vi nå bruker scraper nettsteder vi har definert som informasjonskilder, samler det i en kunnskapsdatabase og bruker får presentert samlet informasjon innenfor ulike temaer. Ved å gå fra en API-løsning, til en løsning som scraper nettsteder, trengte vi ikke lenger å manuelt kartlegge alt innhold som fantes der ute. Det holdt at vi definerte hvilke aktører og kilder vi ville ha informasjon fra, noe som sparte oss for mye arbeid. På denne måten kunne vi utvide både antall aktører og antall temaer som kunne være med i løsningen fra starten av. Dette gjør at vi får et større grunnlag å teste på og at verdien på løsningen er større fra start.
I KI-løsningen presenteres informasjonen som er scrapet ved hjelp av en stor språkmodell. Denne språkmodellen kan vi instruere til å svare på en spesifikk måte, med et språk og en tone som vi mener passer til målgruppen. Vi kan også instruere den i å svare på bokmål eller nynorsk, hvor detaljert informasjonen skal være, hvilken struktur den skal ha og hvilken målgruppe den snakker til. På denne måten blir det ikke lenger et lappeteppe av ulike måter å skrive på, men en sammenhengende tekst som oppleves helhetlig for leseren.
Er KI svaret på alle våre problemer?
Vi løser naturligvis ikke alle utfordringer ved å bruke KI. Vi ser fortsatt at det er informasjon som ikke finnes der ute, og det finnes derfor spørsmål som KI-løsningen ikke kan svare på. Vi håper at dette på sikt løser seg når vi får hjelp fra fagpersoner og innholdseiere til å tette informasjonshullene.
Vi må fortsatt manuelt identifisere hvilke aktører som har nettsteder med relevant informasjon, for så å legge det inn i løsningen. Dette er et arbeid som prosjektet nå gjør, men som vi på sikt trenger hjelp fra innholdseierne til å gjøre, slik at vi er sikre på at all relevant informasjon er med.
I tillegg gjenstår det er stort arbeid for å sikre kvaliteten på det KI-løsningen leverer. Systemet vil levere en tekst som møter innbyggere som er i en vanskelig situasjon, og vi må derfor passe på at informasjonen som presenteres er faglig korrekt, at strukturen er god og språket forståelig. Det foregår justering og testing på dette nå, som vi har skrevet mer om i dette innlegget.